ORIGINAL_ARTICLE
سرسخن
https://es.tesrc.ac.ir/article_246661_95308d98704f6700e7fdfb83f56de243.pdf
2021-09-23
ORIGINAL_ARTICLE
راهبردهای ارتقای عملکرد بودجه شرکتهای دولتی
شرکتهای دولتی با توجه به حجم وسیع از فعالیتهایشان، میتوانند به طرق مختلف بر بودجه دولت اثربگذارند. علیرغم توجه به اصل 44 قانون اساسی در قالب «هزینهکرد کارا»، متأسفانه تا به امروز شاهد تغییرات محسوسی نبودهایم. طبق بررسیهای صورت گرفته میزان عملکرد بودجه شرکتهای دولتی در بسیاری از بخشها کمتر از 50 درصد رقم مصوب مشاهده شده است؛ امری که بهخوبی ناکارامدی مدیریتی و ضعف ساختاری و نظارتی بودجه شرکتهای دولتی، بانکها و مؤسسات غیرانتفاعی را نشان میدهد. شفافسازی جزئیات منابع و هزینهکرد بودجه شرکتهای دولتی، ارائه زودهنگام لایحه بودجه، کاهش هزینه شرکتهای دولتی، توجه به نظرات حسابرسان، بهرهمندی از کمیسیونهای تخصصی، برگزاری جلسات نظارتی مستمر و استماع در کمیتههای کمیسیونهای تخصصی مجلس، دستیابی به تعداد شرکتهای زیانده، واگذاری شرکتهای زیانده به بخش خصوصی، طراحی نظام نظارتی کارامد بهعنوان راهکارهای پیشنهادی ارائه میشوند.
https://es.tesrc.ac.ir/article_246669_ec32e7877c666e82c752573e4ea224de.pdf
2021-10-12
4
22
بودجه
عملکرد
شرکتهای دولتی
امنیت اقتصادی
فرزانه
نوبری
nobari_farzaneh@ut.ac.ir
1
دانشآموخته کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
اسلامی, م. پ. (1399)، «بررسی لایحه بودجه 1400 کل کشور»، بودجه شرکتهای دولتی. معاونت پژوهشهای اقتصادی، مسلسل: 17295.
1
«بررسی عملکرد قانون بودجه و عملکرد مالی دولت در سال 1398» (1399). مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، مسلسل: 17284.
2
«پاسخ به برخی پرسشهای متداول در زمینه بودجه شرکتهای دولتی» (1399)، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، مسلسل: 23017215.
3
«پیشنهادهایی برای بهبود کیفیت ورود مجلس شورای اسلامی به بودجه شرکتهای دولتی» (1399)، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، مسلسل: 2317216.
4
«جلیلی: رئیسجمهور درباره عملکرد 382 شرکت دولتی در جنگ اقتصادی گزارش بدهد» (6/11/1399)، خبرگزاری تسنیم.
5
«خلاصه گزارش تفریغ بودجه سال 1398 کل کشور» (29/9/1399)، دیوان محاسبات کشور.
6
«رشد 25درصدی بودجه شرکتهای دولتی در سال 1400» (10/9/1399)، روزنامه اعتماد، شماره: 4803.
7
«ضرورت ساماندهی بودجه شرکتهای دولتی در بودجههای سالانه» (10/3/1399)، خبرگزاری صداوسیما، کد خبر:3115626.
8
«نگاهی به بودجه شرکتهای دولتی در لایحه بودجه سال1400 کل کشور» (12/9/1399). سازمان برنامهوبودجه کشور.
9
پیوست شماره 3 قانون بودجه 1399
10
پیوست شماره 3 قانون بودجه 1400
11
سابا ژوزف (1385)، بهبود عملکرد شرکتهای دولتی، ترجمه یوسف جسمی، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی.
12
نوبری، ف (شهریور1400)، «کسری بودجه و تبعات»، ماهنامه امنیت اقتصادی تدبیر، شماره 89.
13
ORIGINAL_ARTICLE
راهبردهای استقلال بانک مرکزی بر پایه طرح قانون بانک مرکزی
اقتصاد ایران در زمینههای مختلفی مثل بهبود کیفیت سرمایه انسانی، افزایش سرمایه اجتماعی، بهداشت، دانش و تعاملهای اجتماعی، رسیدن به محصولات پاییندستی و با ارزشافزوده بالا نیازمند هزینهها و بسترسازیهای جدّی است. این بسترسازیها به کسریهای بودجههای هدفدار نیاز دارد و این در حالی است که یکی از مهمترین اهداف بانک مرکزی تأمین ثبات قیمتها است و طبیعتاً بخشی از این کسری بودجه نمیتواند با انحصاری کردن هدف بانک مرکزی در تثبیت ارزش پول در فضای فعلی اقتصاد محقق شود. بررسی طرح قانون بانک مرکزی حاکی از آن است که به این طرح نقدهای متعددی ازجمله ساختار بروکراتیک بانک مرکزی، مشکل خلق پول، تنوع زیاد ابزارهای سیاستگذاری در زمینه خرید ارز، ساختار نامناسب برای بانک مرکزی، حذف ارکان مهم بانک مرکزی، تسلط هیئت عالی بر بانک مرکزی، غیراجرایی بودن اعضای هیئت عالی، ورود اعضای اجرایی در امر سیاستگذاری، تغییر ماهیت هیئت نظار، عدم استقلال در امر حسابرسی، تبدیل بانک مرکزی به بانک دولت، عدم شفافیت و پاسخگویی بانک مرکزی، عدم رعایت اصول حاکمیت شرکتی و عدم رعایت اصول نظارتی وارد است که عمدتاً با هدف اصلی بانک مرکزی یعنی استقلال همخوانی ندارد. برای بهبود این طرح، بررسی و تصویب طرح بانکداری، بازنگری در قوانین و مقررات پولی، برطرف کردن مشکلات ساختاری در بخش مالی، رعایت اصول حاکمیت شرکتی و تقویت شفافیت و پاسخگویی پیشنهاد میشود.
https://es.tesrc.ac.ir/article_246670_d37ed44fbd9bf460b990108b8df690a9.pdf
2021-10-12
23
32
طرح قانون بانک مرکزی
استقلال بانک مرکزی
شفافیت و پاسخگویی
اصول حاکمیت شرکتی
مرجانه
بشخور
mballameh1389@gmail.com
1
پژوهشگر گروه اقتصاد مقاومتی و برآورد اقتصادی، مرکز پژوهشی امنیت اقتصادی تدبیر، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
تقی پور، انوشیروان و افسانه موسوی آزاد کسمائی (1383)، بررسی رابطه بین تورم و استقلال بانـک مرکـزی در ایـران، مجله برنامه و بودجه، شماره 85، صفحات 59-93.
1
جعفری صمیمی، احمد و احمدی، نوشین (1381)، استقلال بانک مرکزی و عملکرد اقتصاد کلان در کشورهای در حـال توسعه (از جمله ایران): یک تحلیل تجربی (1990-1998)، فصلنامه پژوهشنامه علوم اقتصادی، شماره 4، صفحات 113-132.
2
عزیزنژاد، صمد (1389) پیشنهادهای قانونی در خصوص استقلال بانک مرکزی، گـزارش پژوهشـی مرکـز پـژوهش هـای مجلس، شماره 9534.
3
Arnone, M., Bernard J. Laurens, Jean-François Segalotto, and Martin Sommer, (2007). Central Bank Autonomy: Lessons from Global Trends, IMF Working Paper, WP/07/88.
4
Crowe, C. and Ellen E. Meade, (2007).The Evolution of Central Bank Governance around the World, Journal of Economic Perspectives, 21, No. 4, 69 –90.
5
Cukierman, A., Webb, S. B., Neyapti, B., (1992). Measuring the Independence of Central Bank and its Effect on Policy Outcomes, World Bank Economic Review; 6; 353-398.
6
Grilli, V., Masciandaro, D., Tabellini, G., (1991). Political and Monetary Institutions and Public Financial Policies in the Industrial Countries, Economic Policy; 6; 341-392.
7
Jabal Ameli, P., (2009). Central Bank Independence and Effects of Oil Price on Monetary Policy, http://www.addegem-asso.fr/docs/PapersDMM2009/3.pdf
8
Jácome, L., Vázquez, F., (2008). Is there any link between legal central bank independence and inflation? Evidence from Latin America and the Caribbean, European Journal of Political Economy, 24, 788 –801.
9
ORIGINAL_ARTICLE
ضعف ساختار و چارچوب بودجه
نظام بودجهریزی در ایران با چالشهای متعددی مواجه است. بهرغم تأکیدات مقام معظم رهبری و وجود دلایل بسیار بر اصلاح چارچوب بودجه در سالهای اخیر، متأسفانه همواره شاهد ضعف ساختار و چارچوب بودجه هستیم. چنانچه در بودجه 1400 رشد هزینههای جاری حکایت از اتخاذ سیاستهای هزینهزا بهجای رویکرد مدیریت هزینه دارد. نتایج گزارش نشان میدهد طی سالهای اخیر، ضعف ساختار بودجه و عدم بهکارگیری اصلاحات توصیهشده تبعاتی خرد و کلان بسیاری را به همراه داشته است.[1] در این گزارش به ارائه راهکارهایی بهجهت بهبود ساختار و چارچوب بودجه میپردازیم. اهم راهکارهای ارائهشده در این گزارش عبارتاند از: افزایش سهم درآمدهای پایدار غیرنفتی، بهرهگیری از منابع خرد، حذف تأمین مالی تورم، توجه به ساختار کسری بودجه، تبدیل بودجه به سند مالی و عملیاتی، توجه به واقعیتهای کشور، مدیریت درآمدها، هدفمندسازی اعتبارات. [1]. همچون: استمرار درآمدهای ناپایدار (رشد سهم نفت در بودجه و...)، کاهش شفافیت در هزینهکرد، کاهش سهم صندوق توسعه ملی، کاهش سهم درآمدهای پایدار (مالیات و ...)، دستدرازی به منابع بانک مرکزی و رشد پایه پولی و نقدینگی را بههمراه داشته است، مواردی که بالطبع دارای آثار منفی نیز میباشند.
https://es.tesrc.ac.ir/article_246671_bb1e128c69768254c0e7e239cac90f54.pdf
2021-09-23
33
44
بودجه
اصلاح ساختاری
عملکرد
میلاد
میر
mir.milad91@yahoo.com
1
دانشآموخته کارشناسی ارشد علوم اقتصادی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
«ارائه گزارش هشتماهه اجرای بودجه سال 1399»، (30/10/1399)، دیوان محاسبات کشور.
1
امینی، م. ح (1398)، «فراتحلیل کیفی نقش اصلاحات بودجهای در مهار تورم متوسط مزمن اقتصاد ایران»، فصلنامه علمی پژوهشهای اقتصاد ایران، شماره80.
2
«اولین گزارش نظارت مستمر دوماهه بر اجرای بودجه سال 1400 منتشر شد»، (15/4/1400). دیوان محاسبات کشور.
3
«جزئیات عملکرد هشتماهه بودجه 99» (تنها 7درصد منابع نفتی و فروش اموال محقق شد)، (23/9/1399)، فارس نیوز.
4
«چارچوب اصلاحات ساختاری بودجه» (با رویکرد قطع وابستگی مستقیم بودجه به نفت)، (خردادماه 1398)، سازمان برنامه و بودجه.
5
سیف، ا. م (30/3/1398)، «ارزیابی طرح پیشنهادی چارچوب اصلاح ساختاری بودجه»، ir.
6
«اصلاح ساختار بودجه و تأکیدات رهبر معظم انقلاب» (1399)، خبرگزاری فارس.
7
کشور، د. م (1399)، ناترازی عملکرد بودجه کل کشور باعث رشد بیش از ۵۲۰ درصدی نقدینگی در ۸ سال اخیر شده است.
8
نوبری، ف (تیرماه 1400)، «فقدان راهبرد جامع و بهینه تأمین مالی در بودجه»، فصلنامه امنیت اقتصادی تدبیر.
9
نوفرستی، م (1389)، «بررسی اثر حذف یارانه کالاهای اساسی بر متغیرهای عمده اقتصاد کلان در چارچوب یک الگوی اقتصادسنجی کلان ساختاری»، نشریه اقتصاد و الگوسازی.
10
ORIGINAL_ARTICLE
موانع و مشکلات خصوصیسازی در صنعت فولاد
طی سالهای گذشته درخصوص لزوم خصوصیسازی صنعت فولاد سخن فراوان گفته شده و دولت نیز با برنامههای خود، طبق اصل ۴۴ قانون اساسی، اقدام به واگذاری سهام شرکتهای دولتی به بخش خصوصی، تعاونی و عمومی غیردولتی نموده کرده است. سهام شرکتهای فولادساز دولتی در بورس عرضه شده و خریداران عمدتاً شرکتهای سرمایهگذاری وابسته به دولت یا صندوق بازنشستگی یا سازمان تأمین اجتماعی و غیره شدهاند؛ اما خصوصیسازی بهمعنای واقعی آن در صنعت فولاد انجام نشده است. ازجمله دلایل آن میتوان به واگذاریهای ناکارامد، واگذاری بخشی از سهام شرکتهای فولاد به سهام عدالت، نبود بازار سرمایه متناسب با حجم واگذاریها، عدم واگذاری مدیریت همزمان با واگذاری مالکیت، دستوری بودن تولید و عدم موازنه عرضه متناسب با تقاضای موجود، هدفمندسازی یارانة حاملهای انرژی، عدم امکان سرمایهگذاری توسط بخش خصوصی و عدم حمایت از ظرفیتهای موجود در صنعت فولاد اشاره کرد. ازجمله راهکارهایی که پیشنهاد میشود عبارتند از: تدوین و اجرای برنامه مشخص برای جذب سرمایهگذاران جدید بخش خصوصی اعم از داخلی و خارجی، حاکم بودن مدیریت بهروز در صنعت فولاد و راهبری سرمایهگذاریها توسط دولت ازجمله راهکارهایی هستند که برای بهبود وضعیت خصوصیسازی در صنعت فولاد پیشنهاد میشود.
https://es.tesrc.ac.ir/article_246673_afe7236ac0f0d20cf690441f88351c88.pdf
2021-10-12
45
58
صنعت فولاد
خصوصی سازی
اصل چهل و چهارم قانون اساسی
اقتصاد ایران
سعیده
احمدی
ahmadi.tadbir@gmail.com
1
دانشآموته دکتری اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
خصوصیسازی در صنعت ایران، روزنامه دنیای اقتصاد، شماره روزنامه: ۵۱۸۸ ، تاریخ چاپ: ۱8/۰۳/۱400، شماره خبر: ۳۷۷۰۷۴۹
1
نقش صنعت فولاد در توسعه (درسهایی از تجربه کشورهای شرق آسیا)، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع ایران.
2
وزارت بازرگانی (۱۳۹۹)، «بازار جهانی فولاد»، مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.
3
گزارش پایش طرح جامع فولاد، 1398.
4
اخبار بازار فولاد، https://artanpress.ir/2768/
5
مهمترین چالشهای زنجیره فولاد ، سایت فولادنامه، رسانه مرجع صنعت فولاد ایران. https://fooladnameh.ir/163/%D9%85%D9%87%D9%85%E2%80%8C%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%DA%86%D8%A7%D9%84%D8%B4%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B2%D9%86%D8%AC%DB%8C%D8%B1%D9%87-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF/
6
شکوه، حسن (1392)، «واگذاری بنگاههای دولتی و امنیت اقتصادی»، فصلنامه مطالعات راهبردی، سال شانزدهم، شماره دوم، شماره مسلسل 60.
7
ORIGINAL_ARTICLE
بیثباتی نرخ ارز و تأثیر آن بر قیمت خودرو
نرخ ارز بهعنوان یک متغیر کلان اقتصادی، تقریباً بر تمامی صنایع، بازارها، قیمت کالاهای ضروری و اساسی اثرگذار است. بازار خودرو ازجمله بازارهایی است که از هرگونه نوسانات نرخ ارز تأثیر میپذیرد. اثرگذاری نرخ ارز بر بازار خودرو نیز به دو صورت مستقیم (تأثیر بر قیمت قطعات وارداتی خودرو) و تأثیر غیرمستقیم (تأثیر بر سایر بازارهای موازی و یا دارای کالای سرمایهای جانشین با خودرو) است. بهدلیل اثرگذاری گسترده نرخ ارز بر بازار خودرو، در برخی مواقع یک نوسان کوچک در نرخ ارز منجر به جهش قیمت در بازار خودرو میشود و از آنجایی که صنعت خودرو یکی از صنایع حیاتی و مهم در اقتصاد کشور است، کوچکترین تغییر در آن منجر به اثرگذاری بر سرمایهگذاری خارجی، توان رقابت در بازارهای جهانی، تغییر سطح رفاه زندگی مردم و ... میشود و امنیت اقتصادی کشور را تضعیف مینماید. بهمنظور کنترل معاملات سوداگرانه و کاهش اثرگذاری نرخ ارز بر بازار خودرو پیشنهادهای زیر ارائه شده است که عبارتند از: داخلیسازی قطعات مورد نیاز صنعت خودرو، تقویت نظارت بر بازارها، تدوین بستههای حمایتی از صنعت خودرو، حمایتهای تعرفهای هدفمند از واردات خودرو و درنهایت اجرای قانون مالیات بر عایدی سرمایه.
https://es.tesrc.ac.ir/article_246674_efe6191858960b3deb1316c3d9cea6a5.pdf
2021-10-12
59
74
خودرو
نرخ تورم بخشی
نرخ ارز
بورس
صنعت فولاد
مسکن
طلا
عاطفه
غلامی
at.gholami@ut.ac.ir
1
داﻧﺸﺠﻮی دﮐﺘﺮای اﻗﺘﺼﺎد داﻧﺸﮕﺎه ﺗﻬﺮان، ﺗﻬﺮان، اﯾﺮان، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
توکلی و سیاح (1389)، تأثیر نوسانات نرخ ارز بر فعالیتهای اقتصادی کشور، نشریه پول و اقتصاد، دوره 2، شماره 4، ص 59.
1
برزگر، مهدی. نقدی بر مدل های تک رژیمی در بازارهای مالی ایران و مروری بر رفتارهای رژیمی صنایع منتخب. پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی مالی. مدرسه کسب و کار استیونس آمریکا.
2
فقیهیان، فاطمه. بررسی انتقالات رژیمی در بازارهای مالی ایران در حوزه صنایع غذایی. رساله دکترای مدیریت مالی. دانشگاه ازمیر. ترکیه1394.
3
کاغذیان، نقدی و پاشایی(1394)، بررسی تأثیر نوسانات نرخ ارز بر سرمایهگذاری بخش مسکن در ایران، نشریه راهبرد اقتصادی، دوره 3، شماره 12، ص 181.
4
طاهری و صفاری (١٣٩٠)، «بررسی رابطه بین نرخ ارز و شاخص قیمت بورس اوراق بهادار تهران: با استفاده از رویکرد ARDL»، فصلنامه روند پژوهشهای اقتصـادی، سال نوزدهم، شماره ٦٠ ،زمستان، صفحات ۶۳–۸۰.
5
شجری اربابیان و رفعت (1385)، بررسی رابطه متقابل تورم و کاهش ارزش خارجی پول در ایران، مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان، دوره 21، شماره 2، ص 41.
6
شریفی و همکاران 1394، تأثیر نوسانات نرخ ارز بر جریان سرمایهگذاری مستقیم خارجی در ایران.
7
Nieha, C. and Leeb, C. (2001). Dynamic Relationship Between Stock Prices and Exchange Rates for G-7 Countries. The Quarterly Review of Economics and Finance. No. 41
8
https://www.niazerooz.com
9
tgju.org
10
Cbi.ir
11
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل عدم تمکین و پذیرش پرداخت مالیات از سوی مردم
مالیات بهعنوان یکی از ابزارهای دولت از دیرباز در جامعه مطرح بوده و درآمدهای حاصل از آن صرف امور رفاهی، اجتماعی و اقتصادی مردم شده و میشود، اما متأسفانه عدهای از مردم از پرداخت مالیات سرباز میزنند و دلایل متعددی منجر به سرپیچی از قانون در پرداخت مالیات شده است: مانند تبعیض در دریافت مالیات، نامشهود بودن آثار درآمدهای مالیاتی در جامعه، عدم وجود شفافیت از محل خرج درآمدهای مالیاتی، وجود فرار مالیاتی گسترده از سوی عدهای و ... ازهمینرو انگیزه مردم برای پرداخت مالیات کاهش یافته است. اگر چنین روندی ادامه داشته باشد، دولت از محل درآمدهای مالیاتی دچار کسری بودجه شده و بخشهای حیاتی مانند بخش بهداشتودرمان، بخش آموزشوپرورش، طرحهای عمرانی و آبادانی کشور و ... تأمین منابع نخواهند شد و اقتصاد کشور تضعیف شده و وابستگی به سایر کشورها نتیجه خواهد شد. ازهمینرو راهکارهایی نظیر تشکیل بانک اطلاعاتی جامع و فراگیر از مؤدیان مالیاتی، تقویت ضمانت اجرای قوانین برای برخورد با متخلفان، توسعه فرهنگ مالیاتی در جامعه و افزایش شفافسازی و چگونگی هزینهکرد درآمدهای مالیاتی بهمنظور ایجاد انگیزه در جامعه برای تمکین و پذیرش پرداخت مالیات پیشنهاد میگردد.
https://es.tesrc.ac.ir/article_246675_289c0f71c346019c7dc2e4904fae1f77.pdf
2021-10-12
75
84
درآمدهای مالیاتی
فرهنگ مالیاتی
فرار مالیاتی
عدم شفافیت در نظام مالیاتی
علی
باریکانی
ali_barikani_ali@yahoo.com
1
دانشآموخته دکترای اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
گزارشهای عملکرد مالی دولت و قوانین بودجه سنواتی/ بررسی لایحه بودجه سال 1400 کل کشور بخش 8، درآمدهای مالیاتی سال 1399
1
https://www.mizan.news/fa/news/566116
2
worldbank.org
3
https://www.amar.org.ir
4
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر اجرای قانون هدفمندسازی یارانهها بر صنعت فولاد کشور
سیاست هدفمندسازی یارانهها که با هدف کاهش مصرف انرژی و اجرای هرچه بهتر عدالت در کشور به مرحله اجرا درآمد، بهدلیل تغییر در قیمت حاملهای انرژی، در بسیاری از بخشهای اقتصادی کشور تبعاتی را بهدنبال داشته است. از آنجا که بخش فولاد و محصولات فولادی با توجه به انتخاب نحوه تولید در کشور فرایندی انرژیبر است، بالطبع تأثیرپذیری زیادی را از اجرای این قانون پذیرفته است و هزینه تمامشده فولاد در کشور افزایش یافته است. این موضوع زمانی اهمیت دو چندان پیدا میکند که دولت در عمل به تعهدات خود مبنی بر پرداخت سهم بخش تولید از محل اجرای این قانون سر باز زده است. هرچند که افزایش قیمت ارز توانسته است بخش زیادی از این هزینهها را برای تولیدکننده جبران نماید، اما بخشخصوصی فعال در این حوزه بیشتر از بقیه بخشهای تولیدی دولتی متحمل هزینه شدهاند. ازاینرو، بهمنظور جلوگیری از کاهش قدرت رقابتپذیری ایران در عرصه بینالمللی و صادرات فولاد، برخی راهکارها ازجمله تغییر در روشهای تولید فولاد در کشور، افزایش حمایتهای دولتی از بخش خصوصی فعال در این بخش، کاهش مداخلات دولت در بازار فولاد کشور، حمایت از سرمایهگذاریهای خارجی، تعیین استراتژی توسعه فولاد با محوریت انرژی و آلودگی کمتر و... پیشنهاد میشود.
https://es.tesrc.ac.ir/article_246676_0a9e260f025ae2826f69872526abec86.pdf
2021-10-12
85
96
هدفمندسازی یارانهها
فولاد
یارانه
انرژی
دولت
الهه
رحیمدوست
rahimdoust_82@yahoo.com
1
داﻧﺶآﻣﻮﺧﺘﻪ ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ ارﺷﺪ اﻗﺘﺼﺎد، داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﯽ، واﺣﺪ ﻋﻠﻮم و ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت، ﺗﻬﺮان، اﯾﺮان، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
نخعی، نادری و ایراننژاد، فردیس، مالک و مهدی (1391)، روند جهانی تولید کنسانتره آهن و فولاد و ارائه روشهای کاهش میزان انرژی مصرفی، دوفصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی، شماره 19.
1
دهقانی، فرید و جباری، محمد (1388)، «بررسی اصلاح الگو در صنایع منتخب انرژیبر بخش معدن و صنایع معدنی» (فولاد، مس، آلومینیوم و سیمان)، گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، خرداد، شماره مسلسل 9687، ص 3.
2
آسیبشناسی صنعت فولاد کشور با تأکید بر سیاستهای تنظیم بازار در سال 1397، گروه پژوهشهای صنعت و معدن، زمستان 1397.
3
پرد تکنولوژی برتر ایرانی در صنعت فولاد، ایمیدرو ( Imidro.gov.ir).
4
اژدری، علیاصغر (1385)، «مروری گذرا بر چالشهای فراروی صنایع فولاد و آلومینیوم و سهم عوامل مؤثر در قیمت تمامشده آنها در ایران»، گزارش کارشناسی مرکز پژوهشهای مجلس، اردیبهشت، شماره مسلسل 7764، ص 3.
5
شرکت ملی گاز ایران، مدیریت گازرسانی.
6
پایش طرح جامع فولاد سال 1398.
7
وب سایت شرکت بهینهسازی مصرف سوخت، شرکت ملی نفت ایران به آدرس:
8
http://ifco.ir/index.php/یادداشت/11944-کاهش-مصرف-انرژی-در-صنایع-آهن-و-فولاد/
9
http://www.ifco.ir/index.php/archiveresane/376-others/9330-sanatefolad
10