2024-03-28T14:50:35Z
https://es.tesrc.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=33548
ماهنامه علمی «امنیت اقتصادی»
Scientific Monthly
1735-4188
1735-4188
1400
9
5
شناسنامه و فهرست
2021
10
12
https://es.tesrc.ac.ir/article_244923_88fcae64f3675a67fd987f57e89f0295.pdf
ماهنامه علمی «امنیت اقتصادی»
Scientific Monthly
1735-4188
1735-4188
1400
9
5
سرسخن
2021
07
23
https://es.tesrc.ac.ir/article_244924_a7abd9e9428337227633366f9ce18bc2.pdf
ماهنامه علمی «امنیت اقتصادی»
Scientific Monthly
1735-4188
1735-4188
1400
9
5
فقدان راهبرد جامع و بهینه تأمین مالی در بودجه
فرزانه
نوبری
بودجه دولت مهمترین ابزار جهت دستیابی به اهداف کلان اقتصادی است. بنابراین اگر دولت بخواهد به این اهداف دست پیدا کند باید توجه ویژهای به مسیر تأمین منابع بودجه خود داشته باشد. چرا که کسری بودجه فینفسه امری بد تلقی نخواهد شد بلکه این چگونگی تأمین منابع است که مؤلفههای اصلی اقتصاد کشور را با چالش و بیثباتی مواجه میکند. در این گزارش باتوجه به اهمیت موضوع یادشده، به روش تحلیلی و توصیفی به بررسی معیارهای بهکار گرفته شده در جهت تأمین مالی بودجه دولت پرداخته شده است. هدف از این بررسی، دستیابی به معیارهای تأمین مالی پایدار در بخشهایی از اقتصاد کشور با کمک شناسایی ضعفها و بهرهگیری از تجارب جهانی است. اهم راهکارهای ارائهشده در این گزارش عبارتند از: توجه به شیوههای تأمین مالی مبتنی بر قرارداد، توجه به رویکرد تخصصی و ظرفیتمحور، اصلاحات در نظام مالیاتی کشور، افزایش وصول گمرکی، توجه ویِژه به بازار سرمایه.
بودجه
تأمین مالی
امنیت اقتصادی
2021
07
23
4
24
https://es.tesrc.ac.ir/article_244925_2796bdd4b53bebdc4d93671eb8667e8a.pdf
ماهنامه علمی «امنیت اقتصادی»
Scientific Monthly
1735-4188
1735-4188
1400
9
5
راهبردهای رفع بیثباتی و ناپایداری در درآمدهای مالیاتی
علی
باریکانی
مقام معظم رهبری در ارتباط تصویری با جلسه هیئت دولت (2/6/1399) یکی از اصلاحات اولویتدار اقتصاد را اصلاح ساختار بودجه کشور ذکر کردهاند. همچنین باتوجه به اثبات مزیتهای درآمدهای مالیاتی و همچنین صراحت بیان در ماده 17 سیاستهای کلی ابلاغی اقتصاد مقاومتی[1]، یکی از مهمترین محورهای اجرای منویات مقام معظم رهبری، ایجاد منابع درآمدی پایدار و باثبات از مالیات برای اصلاح ساختار بودجه است. درواقع مالیات نهتنها در تأمین منابع پایدار بودجه مهم است بلکه بهعنوان ابزاری کارامد برای اجرای سیاستهای کلان و خرد اقتصادی مانند تثبیت اقتصادی، ایجاد اشتغال، رشد اقتصادی و بهبود رفاه اجتماعی در جامعه، تأثیر زیادی خواهد داشت. عدم اتکا به درآمدهای نفتی (طبق ماده 18 سیاستهای کلی ابلاغی اقتصاد مقاومتی[2]) و حرکت بهسمت درآمدهای مالیاتی در صورتی به نتیجهای کارامد منتهی خواهد شد که بتوان بیثباتیها و ناپایداریهای موجود در درآمدهای مالیاتی را از بین برد. بهمنظور دستیابی به درآمدهای مالیاتی با ثبات، راهکارهایی ازجمله ایجاد شفافیت در مصارف مالیاتی، ثبات در نرخهای مالیاتی، مدیریت سیال در معافیتهای مالیاتی، حذف معافیتهای مالیاتی و هدفمند کردن آنها، گسترش عدالت مالیاتی و هوشمندسازی نظام مالیاتستانی پیشنهاد میگردد. [1]. اصلاح نظام درآمدی دولت با افزایش سهم درآمدهای مالیاتی. [2]. افزایش سالانه سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفتوگاز تا قطع وابستگی بودجه به نفت.
درآمدهای مالیاتی
مالیات مستقیم
مالیات غیرمستقیم
معافیت مالیاتی
بیثباتی مالیاتی
2021
07
23
25
38
https://es.tesrc.ac.ir/article_244927_f96a0dd6a33a43db9b044caebe09361c.pdf
ماهنامه علمی «امنیت اقتصادی»
Scientific Monthly
1735-4188
1735-4188
1400
9
5
فساد در صنعت فولاد کشور
سعیده
خالقی
زنجیره ارزش فولاد بهعنوان یکی از محصولات استراتژیک، از مهمترین زنجیرههای ارزش صنعتی در کشور است و نقش مهمی در ایجاد ارزشافزوده، اشتغالزایی و ارزآوری دارد. در بازار محصولات مادر و استراتژیک ازجمله فولاد، برخی عواملِ زمینهساز فساد اقتصادی، منجر به بیاثر شدن سیاستهای کنترلی دولت در بازار یا انحراف اهداف این سیاستها از توزیع عادلانه منافع میشود. در گزارش حاضر، بهمنظور شناسایی گلوگاههای شکلگیری فساد در صنعت مذکور، بر مشکلات آن تمرکز شده است؛ زیرا فساد اقتصادی عمدتاً در فضایی شکل میگیرد که نوعی خلأ و ناکارآمدی در آن وجود داشته باشد. متأسفانه صدور برخی مجوزهای خارج از چارچوب در راستای صادرات و تأسیس کارخانههای فولاد، رانت ایجادشده در فضای بازار بورس کالای این محصول، دلالی و واسطهگری، خروج مواد اولیه، واسطهای و نهایی فولاد از بازار رسمی و عرضه آن در بازار آزاد و یا صادرات نامتعارف به خارج از کشور، خامفروشی بخشی از سنگآهن اکتشافی موردنیاز در فرایند تولید فولاد و اشکالات ساختاری قوانین، مصوبات و بخشنامههای مختلف، از علل شکلگیری فساد در صنعت فولاد بهشمار میآید. ازاینرو، باتوجه به گلوگاههای احصاشده و ملاحظات امنیت اقتصادی، راهکارهایی برای به حداقل رساندن فساد اقتصادی پیشنهاد میشود که شامل ارتقای شفافیت از طریق الکترونیکیشدن امور، اهلیتسنجی تولیدکنندگان، جلوگیری از خامفروشی، حذف یا تعدیل قیمتگذاری دستوری، اصلاح قوانین و مقررات و جلوگیری از شکلگیری انحصار در بازار فولاد است.
صنعت فولاد
فساد اقتصادی
خام فروشی
2021
07
23
39
50
https://es.tesrc.ac.ir/article_244928_e461f192a822183b6ab15f4f3da5e467.pdf
ماهنامه علمی «امنیت اقتصادی»
Scientific Monthly
1735-4188
1735-4188
1400
9
5
علل و تبعات اجرایی نشدن اصلاح ساختار بودجه
میلاد
میر
بهرغم تأکیدات مقام معظم رهبری بر اصلاح ساختار بودجه، وجود برخی مشکلات مانع اصلاح ساختار بودجه شده است. از مهمترین دلایل عدم اصلاح ساختار بودجه، میتوان به وابستگی منابع بودجه عمومی دولت به درآمدهای نفتی، عدم اراده جدی برای افزایش درآمدهای مالیاتی و حذف معافیتهای مالیاتی نامناسب، عدم شفافیت در فرآیند بودجهریزی، وجود گروههای ذینفع و تعارض منافع حزبی و ملی، تنظیم بودجه غیرکارشناسی و ناکارآمدی ترکیب درآمدهای مالیاتی در بودجه اشاره کرد. تجربه سالهای اخیر نشان داده است که عدم اصلاح ساختار بودجه، درنهایت به کسری بودجه مزمن در اقتصاد کشور منجر شده که باتوجه به نقش و اختیارات دولت در اقتصاد ایران، عملکرد بخشهای مختلف اقتصاد کلان کشور را نیز تحتتأثیر قرار داده است. بهمنظور اصلاح ساختار بودجه کشور: 1) اصلاح و تعدیل معافیتهای مالیاتی، 2) اعمال مالیات بر درآمد شخصی، 3) گسترش پایههای مالیاتی، 4) تصویب بودجه واقعی و نه کاغذی، 5) تصویب بودجه شرکتهای دولتی در لایحه بودجه سالانه، 6) اصلاح فرآیند تصویب و تدوین قوانین بودجه و 7) ارائه اصلاحیه بودجه و شفافسازی در تخصیص اعتبارات در زمان مواجهه به کمبود اعتبارات پیشنهاد میشود.
اصلاح ساختار بودجه
درآمدهای مالیاتی
شفاف سازی
فرآیند تصویب و تدوین
2021
07
23
51
58
https://es.tesrc.ac.ir/article_244929_94680993ae065edf7f3a132eaefc1d6d.pdf
ماهنامه علمی «امنیت اقتصادی»
Scientific Monthly
1735-4188
1735-4188
1400
9
5
ارزیابی لایحه مشارکت عمومی ـ خصوصی
یاسر
سلیمانی
یکی از چالشهایی که در محافل تصمیمگیری در رابطه با معاملات و قراردادهای عمومی ـ خصوصی وجود دارد، فرایند عقد قرارداد است. این موضوع اخیراً در فرایند تصمیمگیری درباره لایحه مشارکت عمومی ـ خصوصی اهمیت بیشتری پیدا کرده است. ازاینرو واکاوی این موضوع ضرورت دارد. در گزارش حاضر، پس از مرور سیر تاریخی قانونگذاری کشور در حوزه قراردادهای عمومی ـ خصوصی، به ارزیابی مقایسهای غنا و سطح محتوایی قوانین مصوب مطابق با شاخصهای معتبر بینالمللی پرداخته شده است. نتایج حاکی از آن است که تا پیش از تهیه لایحه اخیرِ مشارکت عمومی ـ خصوصی، شاهد کیفیت و دقت در قانونگذاری در این باب در جلوگیری هرچه بیشتر از فساد هستیم، اما لایحه اخیر مجدداً نوعی بازگشت به گذشتههای دور بوده که گشایش بیشتر مجرای فساد را بهدنبال خواهد داشت. در انتها توصیههای سیاستی شامل: 1- بازنگری سیر تاریخی مشارکت عمومی ـ خصوصی در کشور و جلوگیری از تشدید تضاد منافع؛ 2- عدم موکول کردن لایحه حاضر به آییننامههای متعدد؛ جهت پیشگیری از تولید بستر فسادزا ارائه شده است.
مشارکت
لایحه
عمومی
خصوصی
تدارکات
2021
07
23
59
66
https://es.tesrc.ac.ir/article_244930_e7cb914ac403d418f7fa639e15fe537e.pdf
ماهنامه علمی «امنیت اقتصادی»
Scientific Monthly
1735-4188
1735-4188
1400
9
5
بررسی تأثیرگذاری بلاک چین و رمزارزها بر تولید و اشتغال
مرجانه
بشخور
هرچند ادبیات اقتصادی مربوط به حوزه بلاکچین و رمزارزها بسیار نوپاست، مواردی مانند افزایش امنیت مالی، افزایش ارزشافزوده بخش صنعت رمزارزها، ارزشافزوده بخش خدمات، ارزشافزوده بخشهای دارای پیوندهای پسین و پیشین با بخش خدمات، افزایش درآمدهای دولت و بهبود زیرساختها و در نتیجه تقویت رشد، افزایش اشتغال، کاهش تورم و بهبود سطح رفاه عمومی و تقویت امنیت اقتصادی از جمله پیامدهای اقتصادی مثبتی است که این فناوری میتواند به همراه داشته باشد. برای مثال، در حوزه خردهفروشی آنلاین مزایایی از جمله: ارائه روش پرداخت بیواسطه، ارائه تصاویر چندبعدی برای بررسی دقیق کالا و آگاهی از ویژگیهای آن، ارائه امکان بازاریابی و بهینهسازی هزینه تبلیغات؛ در حوزه حمل و نقل مواردی مانند: کاهش هزینه کارمزد، ارائه کیف پولهای الکترونیکی برای پرداخت شارژ پارکینگ، عوارض یا هزینه سوخت و در حوزه بیمه مواردی مانند: کاهش هزینههای تسویه مطالبات، نظارت و خرید بیمه، افزایش کارایی عملیات، گنجاندن خودکار دادههای بیرونی در فرآیند پوشش ریسک و محاسبه قیمتها و... از جمله کانالهای انتقال اثرات مثبت این فناوریها به سایر بخشهای اقتصادی است. بنابراین به منظور بهرهبرداری هرچه بیشتر از این اثرات مثبت انجام اقداماتی از جمله الگوبرداری از بستر اینترنت در زمینه قانونگذاری بلاکچین، هماهنگسازی رمزارزها و بلاکچین با قوانین ضد پولشویی و تأمین مالی تروریسم، آموزش و فرهنگسازی، ایجاد واسط کاربری برای پایش دولتی، ارایه حمایتهای مختلف از کسبوکارهای مبتنی بر فناوری بلاکچین پیشنهاد میشود.
اقتصاد بلاکچین
رمزارزها
اقتصاد آنلاین
2021
07
23
67
83
https://es.tesrc.ac.ir/article_244931_63d37a2033eb55696ff9b9c8155a5635.pdf