مرکز پژوهشی امنیت اقتصادی تدبیرماهنامه علمی «امنیت اقتصادی»1735-41889920211122سرسخن23247823FAJournal Article20211207مرکز پژوهشی امنیت اقتصادی تدبیرماهنامه علمی «امنیت اقتصادی»1735-41889920211207نقش دولتها و سیاستهای حمایتی در حل بحرانهای بورس (تجارب سایر کشورها)432247824FAمرجانه بشخورپژوهشگر گروه اقتصاد مقاومتی و برآورد اقتصادی، مرکز پژوهشی امنیت اقتصادی تدبیر، تهران، ایرانJournal Article19700101در برخی از مقاطع زمانی، شرایطی بهوجود میآید که کارکرد اصلی بازار اوراق بهادار با مشکل مواجه میشود که از آن بهعنوان شرایط نامتعارف نام برده میشود. در این وضعیت، بازار عملکرد صحیح و مناسب از خود نشان نداده و دچار واکنش بیش از اندازه (مثبت یا منفی نسبت به اخبار، شایعات و رویدادهای تأثیرگذار بر محیط سرمایهگذاری) خواهد شد. در این پژوهش، عوامل بروز شرایط نامتعارف اعم از حباب قیمتی و سقوط بازارهای اوراق بهادار در کشورهای آمریکا، ژاپن، روسیه، هنگکنگ و مالزی مورد واکاوی قرار میگیرد. همچنین تمهیدات اتخاذشده توسط مقامات مسئول برای مواجهه با آن و نتایج آن اقدامات مورد بررسی قرار خواهد گرفت.<br />در همین راستا، پیشنهاداتی مانند افزایش تعامل بانک مرکزی با بازار سرمایه، بهرهگیری از نرمافزارهای پیشرفته نظارت بر معاملات، بازنگری دورهای در سازوکار خرید اعتباری متناسب با شرایط کلی بازار، تقویت دانش سرمایهگذاری فعالان بازار سرمایه، توسعة نهادهای مالی و ابزارهای سرمایهگذاری و تأسیس شرکتهای حمایتی با هدف ارائه پاسخهای مناسب و بهموقع در شرایط بحرانی ارائه میشودمرکز پژوهشی امنیت اقتصادی تدبیرماهنامه علمی «امنیت اقتصادی»1735-41889920211207فساد و اعتماد عمومی3346247825FAسعیده احمدیدانشآموخته دکتری اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانJournal Article19700101بزرگترین تهدید داخلی برای یک اقتصاد، فساد اقتصادی است که باعث بیاعتمادی شدید مردم به دولت و مسئولین میشود. بیاعتمادی مردم به دولت خود یکی از تهدیدهای اقتصادی است و باعث میشود هیچیک از سیاستهای اقتصادی دولت با موفقیت به انجام نرسد و مردم نیز درنتیجه بخش بودن سیاستها همکاری نخواهند کرد. بررسی آمارهای مربوط به شاخص «اعتماد عمومی به سیاستمداران» بهعنوان شاخصی برای بررسی اثرگذاری فساد بر اعتماد عمومی، نشان میدهد که جایگاه کشور از نظر فسادپذیری دولتمردان و میزان رعایت استانداردهای اخلاقی از سوی سیاستمداران، حتی در بین کشورهای منطقه نیز نامناسب است. ازاینرو، راهکارهایی مانند برخورد قاطع با مفاسد اقتصادی بدون ملاحظه وابستگیهای شخصی و گروهی، تقویت نظام اطلاعرسانی و پاسخگویی، توجه بیشتر به شایستهسالاری در نظامهای قضائی و حقوقی کشور، تقویت جامعه مدنی و تشکلهای مردمنهاد برای کنترل قدرت سیاسی افراد، حمایت مالی از ائتلافهای مبارزهکننده با فساد، ارائه گزارشهای منظم از فسادهای شناسایی شده و مقابله با آنها و تقویت رسانههای مستقل برای مبارزه همهجانبه با موضوع فساد در راستای افزایش اعتماد عمومی پیشنهاد میشود.مرکز پژوهشی امنیت اقتصادی تدبیرماهنامه علمی «امنیت اقتصادی»1735-41889920211122صنعت لوازم خانگی و چالشهای فرارو4760247826FAالهه رحیمدوستدانشآموخته کارشناسی ارشد اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانJournal Article20211207تورم افسارگسیخته در بخش کالاهای بادوام خصوصاً لوازم خانگی طی سالها و ماههای اخیر قدرت خرید مصرفکننده را کاهش داده که تداوم این روند، میتواند امنیت اقتصادی و ملی کشور را خدشهدار نماید. با توجه به اینکه افزایش قیمت کالاهای رقیب، افزایش هزینههای سرمایهگذاری، اعمال تحریمهای خارجی، افزایش نقدینگی مورد نیاز تولید از عوامل اثرگذار بر صنعت لوازم خانگی هستند، میتوان از ورود بیرویه کالاهای وارداتی، پایین بودن جریان تکنولوژی، عدم برخورداری از یک برند ملی، ضعف در خدمات پس از فروش، عدم حمایت دولتی هدفمند، وجود رانت و فساد در این صنعت و... بهعنوان چالشهای عمده این صنعت یاد کرد. همه این عوامل موجب شده است تا شاهد تورم 9/60 درصدی بازار لوازم خانگی در شهریور ماه سال 1400 نسبت به ماه مشابه سال قبل در کشور باشیم. ازاینرو، بهمنظور بهبود وضعیت این صنعت، برخی راهکارها ازجمله: افزایش حمایتهای هدفمند دولت، منع واردات لوازم خانگی بهصورت محدود، برندسازی در لوازم خانگی، حمایت از نوآوریها در صنعت لوازم خانگی، ایجاد شهرکهای تخصصی تولید محصولات لوازم خانگی، تشکیل شرکتهای مشترک با تولیدکنندگان خارجی و... پیشنهاد میگردد. مرکز پژوهشی امنیت اقتصادی تدبیرماهنامه علمی «امنیت اقتصادی»1735-41889920211207تحلیل وضعیت یارانه در بودجه سالیانه6180247827FAفرزانه نوبریدانشآموخته کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article19700101یارانهها از ابزارهای مهم اقتصادی جهت حمایت از اقشار آسیبپذیر جامعه بهشمار میآید. اقتصاد ایران طی چند دهه اخیر با افزایش سطح یارانههای پنهان و اختلال در کارکرد قیمتهای نسبی مواجه بوده است. طبق یافتههای گزارش، مجموع یارانه بودجهای و فرابودجهای 325 همت تخمین زده شده است. توزیع نامناسب این حجم از یارانه میان دهکهای مختلف درآمدی باعث شده است تا یارانه دریافتی دهکهای پایین درآمدی کمتر باشد. بنابراین لازم است با تغییر سیاستهای حمایتی و اصلاح نظام یارانهای، نقش بازتوزیعی این منابع، [بهخصوص برای دهکهای پایین درآمدی که هدف اصلی نظام یارانه میباشد] محسوس گردد. ازاینرو، شفافیت یارانههای پرداختی، حذف کارشناسیشده یارانه انرژی، اصلاح فرایند استحقاقسنجی دریافت یارانه، بهبود پایگاههای دادهای، اجماع در نحوه تأمین منابع مالی یارانه، کاهش سهم یارانه حاملهایی با کمترین واکنش اجتماعی، کاهش شکاف درآمدی، بهعنوان راهکارهای پیشنهادی ارائه میشوند.مرکز پژوهشی امنیت اقتصادی تدبیرماهنامه علمی «امنیت اقتصادی»1735-41889920211207روابط ایران و افغانستان (با تأکید بر مراودات تجاری)8196247828FAعلی اسماعیلی خوشمرداندانشآموخته کارشناسی ارشد رشته اقتصاد، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانJournal Article19700101در روابط بینالملل، کشورهای همسایه جزو عمق استراتژیک محسوب میگردند بهطوری که هر تغییر و تحولی در کشور همسایه بهعلت یکسری اشتراکات و نزدیکی جغرافیایی، تأثیرات دومینویی بر همسایگان و حتی منطقه دارد. ایران پس از چین و روسیه بیشترین تعداد همسایه را در جهان به خود اختصاص داده است. وجود مرزهای طولانی هرچند میتواند بهعنوان فرصت تلقی گردد، اما مشکلاتی نیز در پی دارد. در میان همسایگان ایران، کشور افغانستان در طول چند دهه گذشته دچار تحولات گستردهای شده است که تأثیرات آن تحولات، کشور را بسیار متأثر ساخته است. بهطوری که چالشهایی از قبیل: قاچاق، هیدروپلیتیک، حضور کمرنگ رایزنها و بخش خصوصی در دیپلماسی اقتصادی دو کشور، مهاجران غیرقانونی و افراطگرایی دینی بههمراه بیثباتی سیاسی در افغانستان، همواره بهعنوان موانع جدی بر سر راه توسعه روابط بین ایران و افغانستان قلمداد شده است. بهمنظور رفع چالشهای مذکور در آیندۀ نزدیک، راهکارهایی مانند: اتخاذ رویکرد محتاطانه نسبت به طالبان در مراودات آتی، رفع تهدیدات امنیتی ریشهدار با بهکارگیری رویکرد امنیت مشارکتی، صدور روادید فصلی برای بهرهگیری هدفمند از مهاجران افغانی و اعمال مرزهای نرم، تأکید بر طراحی و اجرای پروژههای استراتژیک توسط ایران در افغانستان و بهرهگیری از فعالان بخش خصوصی در پیشبرد مراودات بین دو کشور میتواند کمک شایانی به بهبود و ارتقای سطح همکاری دو کشور نماید.