شناسایی مشکلات و علل عدم ارتباط تولیدکنندگان با بازارهای عرضه کالا در فضای مجازی

نوع مقاله : علمی - پژوهشی (تحلیل)

نویسنده

پژوهشگر گروه فساد و رتبه‌بندی اقتصادی، مرکز پژوهشی امنیت اقتصادی تدبیر، تهران، ایران

چکیده

امروزه تجارت الکترونیک حداقل در کشورهای پیشرفته، عرصه تجارت را متحول کرده است. تجارت و عرضه کالاها و خدمات در شبکه­های اجتماعی و فضای مجازی به‌عنوان یکی از اشکال  تجارت الکترونیک نیز فرصت­های زیادی را برای  توسعه تجارت فراهم آورده است؛ با وجود این، این حوزه در کشورهای درحال‌توسعه و از جمله در ایران با چالش­هایی مواجه است. ایران در مقایسه با کشورهای درحال‌توسعه‌ای مانند سنگاپور، امارات متحده عربی و مالزی عملکرد ضعیفی در تجارت الکترونیک داشته است. در زمینه معاملات فضای مجازی و میزان استفاده از شبکه­های اجتماعی برای تجارت نیز آمار دقیقی در دسترس نیست. ناآشنایی با فضای مجازی، نداشتن مهارت کافی در زبان انگلیسی و مسایل امنیتی و فیلترینگ مهم‌ترین چالش­هایی بوده که مانع استفاده از شبکه­های اجتماعی و فضای مجازی برای  عرضه کالاها و خدمات و توسعه تجارت در فضای مجازی در ایران شده است. برای کمک به حل این مشکلات و همچنین ارایه آمارهای دقیق درباره میزان استفاده از فضای مجازی برای اهداف تجاری، تجهیز نظام آموزشی، تهیه نقشه راه ­مشترک، استفاده از الگوی گمرک و دفاتر پست الکترونیکی در سطح بین­المللی و لزوم انجام تحقیقات دقیق در مورد پلتفرم­های آنلاین پیشنهاد می­شود.

کلیدواژه‌ها

- ملکی مین­باش رزگاه، مرتضی و مهری شهریاری (1396)، استفاده از شبکه­های اجتماعی برای کسب‌وکار در ایران: چالش‌ها و فرصت‌ها، مجله جهانی رسانه- نسخه فارسی، 12(2)، 108-89.
- Fayyaz, Saeed.(2018), A review on measuring digital trade & e-commerce as new economic statistics products, Paper prepared for the 16th Conference of IAOS, OECD Headquarters, Paris, France, 1-13.
- World Economic Forum. (2018), Making Deals in Cyberspace: What’s the Problem ?, 1-14.
- UNCTAD B2C E-Commerce Index, 2019.
- http://www.myindustry.ir