نوع مقاله : علمی - پژوهشی (تحلیل)
نویسنده
پژوهشگر گروه فساد و رتبهبندی اقتصادی، مرکز پژوهشی امنیت اقتصادی تدبیر، تهران، ایران
چکیده
امروزه تجارت الکترونیک حداقل در کشورهای پیشرفته، عرصه تجارت را متحول کرده است. تجارت و عرضه کالاها و خدمات در شبکههای اجتماعی و فضای مجازی بهعنوان یکی از اشکال تجارت الکترونیک نیز فرصتهای زیادی را برای توسعه تجارت فراهم آورده است؛ با وجود این، این حوزه در کشورهای درحالتوسعه و از جمله در ایران با چالشهایی مواجه است. ایران در مقایسه با کشورهای درحالتوسعهای مانند سنگاپور، امارات متحده عربی و مالزی عملکرد ضعیفی در تجارت الکترونیک داشته است. در زمینه معاملات فضای مجازی و میزان استفاده از شبکههای اجتماعی برای تجارت نیز آمار دقیقی در دسترس نیست. ناآشنایی با فضای مجازی، نداشتن مهارت کافی در زبان انگلیسی و مسایل امنیتی و فیلترینگ مهمترین چالشهایی بوده که مانع استفاده از شبکههای اجتماعی و فضای مجازی برای عرضه کالاها و خدمات و توسعه تجارت در فضای مجازی در ایران شده است. برای کمک به حل این مشکلات و همچنین ارایه آمارهای دقیق درباره میزان استفاده از فضای مجازی برای اهداف تجاری، تجهیز نظام آموزشی، تهیه نقشه راه مشترک، استفاده از الگوی گمرک و دفاتر پست الکترونیکی در سطح بینالمللی و لزوم انجام تحقیقات دقیق در مورد پلتفرمهای آنلاین پیشنهاد میشود.
کلیدواژهها