صنعت لوازم خانگی و چالش‌های فرارو

نوع مقاله : علمی - پژوهشی (هشدار)

نویسنده

دانش‌آموخته کارشناسی ارشد اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران

چکیده

تورم افسار‌گسیخته در بخش کالاهای بادوام خصوصاً لوازم خانگی طی سال‌ها و ماه‌های اخیر قدرت خرید مصرف‌کننده را کاهش داده که تداوم این روند، می‌تواند امنیت اقتصادی و ملی کشور را خدشه‌دار نماید. با توجه به این‌که افزایش قیمت کالاهای رقیب، افزایش هزینه‌های سرمایه‌گذاری، اعمال تحریم‌های خارجی، افزایش نقدینگی مورد نیاز تولید از عوامل اثرگذار بر صنعت لوازم خانگی هستند، می‌توان از ورود بی‌رویه کالاهای وارداتی، پایین بودن جریان تکنولوژی، عدم برخورداری از یک برند ملی، ضعف در خدمات پس از فروش، عدم حمایت دولتی هدفمند، وجود رانت و فساد در این صنعت و... به‌عنوان چالش‌های عمده این صنعت یاد کرد. همه این عوامل موجب شده است تا شاهد تورم 9/60 درصدی بازار لوازم خانگی در شهریور ماه سال 1400 نسبت به ماه مشابه سال قبل در کشور باشیم. ازاین‌رو، به‌منظور بهبود وضعیت این صنعت، برخی راهکارها از‌جمله: افزایش حمایت‌های هدفمند دولت، منع واردات لوازم خانگی به‌صورت محدود، برندسازی در لوازم خانگی، حمایت از نوآوری‌ها در صنعت لوازم خانگی، ایجاد شهرک‌های تخصصی تولید محصولات لوازم خانگی، تشکیل شرکت‌های مشترک با تولیدکنندگان خارجی و... پیشنهاد می‌گردد. 

کلیدواژه‌ها