نوع مقاله : علمی - پژوهشی (تحلیل)
نویسنده
داﻧﺸﺠﻮی دﻛﺘﺮای اﻗﺘﺼﺎد، دانشکده اقتصاد، داﻧﺸﮕﺎه ﺗﻬﺮان، ﺗﻬﺮان، اﻳﺮان
چکیده
رشد و توسعه اقتصادی در ترکیه، در سالهای بعد از به قدرت رسیدن دولت اردوغان، مرهون بهرهگیری از دیپلماسی اقتصادی و فرهنگی فعال این کشور بوده است. مهمترین وجه دیپلماسی اقتصادی ترکیه در سه اقدام مهم یعنی 1ـ بهکارگیری دیپلماسی منطقهای بر مبنای عمق استراتژیک و رسیدن به مشکل صفر با همسایگان، 2ـ بهرهگیری از نخبگان اقتصادی و تاجران در سفرهای مقامات در راستای استفاده از تخصص و راهنماییها و 3ـ عضویت در سازمانهای بینالمللی اقتصادی و سیاسی و تلاش برای تشکیل سازمانهای جدید منطقهای و بینالمللی خلاصه میشود. همچنین، از مهمترین ملاحظات ناظر بر نقاط قوت دیپلماسی اقتصادی و فرهنگی ترکیه برای بهرهمندی سیاستمداران و تصمیمگیران حوزه دیپلماسی اقتصادی کشور، به موارد زیر اشاره میشود:
ـ ایجاد تناسب در مدیریت دیپلماسی اقتصادی با استانداردهای جهانی.
ـ هماهنگی و انسجام بین نهادهای تصمیمگیر.
ـ استفاده از ظرفیت نیروهای متخصص بومی در شبکه تجاری.
ـ شفافسازی دستگاه دیپلماسی در مذاکره با طرفهای تجاری.
ـ ایجاد و تقویت شبکه تجاری (توزیع و پشتیبانی) و بازاریابی محصولات ایرانی.
ـ استفاده از مؤلفههای فرهنگی در سیاست خارجی.
ـ حضور مؤثرتر در نمایشگاههای بینالمللی اکسپو و تقویت برندسازی ملی.
کلیدواژهها