تحلیلی بر بازاریابی دیجیتال بیمه عمر

نوع مقاله : علمی - پژوهشی (تحلیل)

نویسنده

دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران

چکیده

شیوه‌های بازاریابی دیجیتال در دهه گذشته به‌ویژه در بخش بیمه کشورهای درحال‌توسعه رشد انفجاری داشته است. اینترنت به‌طور خاص در ارائه خدمات بازاریابی دیجیتال به مشتریان بخش بیمه مؤثر بوده است. هدف از این مطالعه، ارزیابی بازاریابی دیجیتال در حوزه بیمه عمر است. نتایج مطالعه نشان می‌دهد که استفاده از راهبردهای بازاریابی دیجیتال تأثیر مثبتی بر عملکرد بخش بیمه داشته و افزایش وفاداری مشتریان و دسترسی به بازارهای جدید از مزایای بازاریابی اینترنتی برای شرکت‌های بیمه است. می‌توان گفت هم‌زمان با رشد بازاریابی  برخط در صنایع مختلف، شرکت‌های بیمه نیز باید درباره استفاده از پلتفرم‌های کسب‌وکار الکترونیکی آموزش کافی را کسب کنند. این مستلزم است که خدمات دیجیتال را از ارائه‌دهندگان آن بیاموزند تا بتوانند محصولات و خدمات خود را به‌صورت برخط به فروش برسانند. از سوی دیگر،  با توسعه فناوری‌های مرتبط در ایران، سال‌به‌سال شاهد افزایش کاربران در فضای وب (آمار بالای استفاده از اینترنت در ایران شامل بیش از 65 درصد مردم است) هستیم. برای همین، سازمان‌ها برای تداوم بقای خود در بازار به‌شدت رقابتی موجود، در پی این هستند تا در فضای وب حضور فعال‌تری داشته باشند که شرکت‌های بیمه نیز از این موضوع مستثنا نیستند. ازاین‌رو باید به سوی فروش مدرن خدمات گام بردارند تا در عرصه داخلی و جهانی به موفقیت‌های بالایی دست یابند.

کلیدواژه‌ها

  • جعفری صمیمی، احمد و ابراهیم، کاردگر (1385). «آیا توسعه بیمه، رشد اقتصادی را حمایت می‌کند؟»، فصلنامه پژوهش‌های اقتصادی. سال 6، شماره 2، صص 29-17.
  • مهدوی کلیشمی، غدیر و وحید، ماجد (1390). «تحلیل عوامل اقتصادی، اجتماعی و روان‌شناختی موثر بر تقاضای بیمه عمر در ایران». فصلنامه تحقیقات مدل‌سازی. شماره 5، صص 46-21.
  • وبگاه بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران (1401).
  • وبگاه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (1400).
  • Diez-Martin, F., Blanco-Gonzalez, A., & Prado-Roman, C. (2019). Research challenges in digital marketing: sustainability. Sustainability11(10), 2839.
  • Emanuelsson, S. (2019). The Impact of the Internet of Things on Established Business Models-A Multiple Case Study of Swedish Insurance Companies.
  • James, R. (2002). Garven Risk On the Implications of the Internet for Insurance Markets and Institutions. Management and Insurance Review, 5 (2), 105-116.
  • Jayadeva, S. (2022). Impact of Digital Marketing on Customer’s Purchase. ECS Transactions, 107(1), https://iopscience.iop.org/article/10.1149/10701.15165ecst/meta.
  • Kim, J., Kang, S., & Lee, K. H. (2021). Evolution of Digital Marketing Communication: Bibliometric Analysis and Network Visualization from Key Articles. Journal of Business Research, 130, 552-563.
  • https://www.statista.com/.
  • https://www.ajg.com/gallagherre/specialisms/insurtech/.