راهبردهای قیمت‌گذاری از کانال بورس کالا در اقتصاد

نوع مقاله : علمی - پژوهشی (راهبرد)

نویسنده

دانش‌آموخته کارشناسی ارشد اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران

چکیده

اقتصاد کارآمد، اقتصادی است که در آن سازوکار عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت‌ها باشد. با توجه به اینکه مؤلفه‌های تولید کالا متغیر است و عمدتاً درگیر نظام قیمت‌گذاری دستوری نیست و به عبارتی، امکان دستوری کردن کل زنجیره کالاها وجود ندارد، قیمت‌گذاری دستوری روی قیمت نهایی موجب بهره‌مندی غیرمنصفانه افرادی خاص از رانت حاصل می‌شود. ازجمله دستاوردهای بورس کالا در سال‌های اخیر، رونق تالار صادراتی و ورود محصولاتی مانند شمش فولاد، مس، سیمان، آلومینیوم و پی‌وی‌سی بوده است. توسعه و راه‌اندازی ابزارهای مبتنی بر طلا و قراردادهای آتی ‌شمش طلا از دیگر دستاوردهای بورس کالا در سال‌های گذشته بوده است. همچنین، پذیرش و عرضه خودرو در بورس کالا از مهم‌ترین و البته جذاب‌ترین فعالیت‌های بورس کالا در سال ۱۴۰۱ بود. در همین زمینه و برای توسعه هرچه بیشتر بورس کالا، گسترش معاملات آتی در بورس کالا، افزایش تولید به‌جای قیمت‌گذاری دستوری، نظارت بیشتر به‌جای دخالت، حمایت از توسعه بورس کالا، رفع مشکلات زیرساختی و معاملاتی بازار و توسعه ابزار گواهی سپرده کالایی پیشنهاد می‌شود.

کلیدواژه‌ها

- شرکت بورس کالای ایران (1402). گزارش هفتگی و تجمیعی آمار معاملات. ایران، تهران: شرکت بورس کالای ایران. گزارش: 33.