آسیب‌شناسی روند توسعه‌ اکوسیستم دانش‌بنیان کشور و نقش قانون جهش تولید دانش‌بنیان در تعالی آن

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسنده

دانش‌آموخته دکترای مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران

چکیده

فناوری به عنوان یکی از ارکان کلیدی تولید در راهبرد کلان ملی جمهوری اسلامی ایران جایگاه ویژه ای دارد. تولید به عنوان موتور محرک اقتصاد کشور وابستگی کلیدی به توان فناورانه در ارتقای کیفی و کمی تولیدات و نیز تکمیل زنجیره‌های ارزش دارد. این مهم با توجه به تحریم‌های ظالمانه طولانی مدت بر کشور ما، از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. در این راستا با تدبیر مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) موضوع فناوری و توسعه توان فناورانه با راهبرد کلان اقتصاد دانش‌بنیان طی چند سال تجربه توانسته است دستاوردهای مهمی را شکل دهد. لکن تجربه کشور در این سال‌ها با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده است که با بررسی روند آن و ارزیابی عملکردها و تحلیل دستاوردها می‌تواند راهگشای مسیر مهم و طولانی پیش رو باشد. در این گزارش به بررسی روند توسعه اقتصاد دانش بنیان از آغاز تا کنون بر اساس تجربه‌های زیسته و نظرات خبرگانی پرداخته شده و نقش قانون جهش تولید دانش بنیان به عنوان یک الگوی سنجیده و دقیق جهت توسعه اکوسیستم دانش بنیان کشور ارزیابی شده است.

کلیدواژه‌ها

- معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری (1392). فهرست کالاها و خدمات دانش‌بنیان (ویرایش اول). ایران: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری.
- معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری (1393). فهرست کالاها و خدمات دانش‌بنیان (ویرایش دوم). ایران: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری.
- حسینی خامنه‌ای، سیدعلی (1395). بیانات در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی 01/01/1395. دسترسی در https://b2n.ir/a16422
- مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی (1401). گزارش نظارتی ارزیابی عملکرد قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری سازی اختراعات و نوآوری‌ها (با نگاهی به روند توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان در کشور در آستانه تدوین برنامه هفتم توسعه). ایران: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی.
- معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری (1401). حکم انتصاب در دولت سیزدهم. دسترسی در https://www.president.ir/fa/140551
- مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی (1392). دانشگاه کارآفرین: ضرورت، ویژگی‌ها و الزامات. ایران: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی.
- نبی‌پور، ایرج (1396). دانشگاه نسل سوم و دانشگاه کارآفرین. ایران: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بوشهر.